Autor: Don Thompson
Názov: Supermodelka a krabice Brillo
Podnázov: Zákulisní příběhy a prapodivné zákony ekonomiky současného umění
Nakladateľstvo: Kniha Zlín
Rok vydania: 2014
Prekladateľka: Martina Neradová
Počet strán: 360
„Svět výtvarného
umění je největší fór pod sluncem.“
Banksy
V Milánu Catellan instaloval na veřejném náměstí voskové figuríny tří dospívajících chlapců visících za krk z dubu. Pohled na oběšence vynervoval jednoho z Miláňanů natolik, že vylezl na řebřík, dvě z figurín odřezal – a potom spadl a způsobil si zranění hlavy. Třetí figurínu odřízli milánští hasiči, aby upokojili neklidný dav. Milánská policie oznámila, že rozhodne, jestli je tato instalace uměleckým dílem, nebo ne. Pokud ano, bude obviněn zraněný sabotér. Pokud ne, bude za způsobenou újmu obviněn Cattelan.
Potom je tu performativní umění, které má mnoho podob. Američanka Andrea Fraserová chtěla například podtrhnout „osobnost a přítomnost“ umělkyně a ukázat ji jako „zlobivou holku, co se s každým rychle sblíží“. ... Video zachycuje Fraserovou, jak – po přijetí honoráře – souloží v hotelovém pokoji se sběratelem. Sama o své performanci prohlásila, že „proměňuje ekonomickou výměnu, při níž se sběratel stává rovným partnerem“.
Tri obesené figuríny?
Sex ako umelecké dielo? Do akých inotajov pochovali umelci významy
svojich diel? Nerozumiem modernému umeniu, frlfeš si popod nos.
Frfli i naďalej, kniha Supermodelka a krabice Brillo ti
nepomôže pochopiť zmysel umeleckého diela, ale načrtne ti aspoň
fungovanie marketingu a obchodu s najdrahším výtvarným umením, a
tak vďaka nej zistíš, ako tvoj počarbaný zdrap papiera predáš
za 86 500 dolárov na aukcii ako začínajúci umelec. Najvyšší
čas zmeniť povolanie, povieš si po prečítaní poslednej kapitoly.
Don Thompson je ekonóm
a milovník moderného umenia. Vo svojej novej knihe sa zaoberá tým
najluxusnejším výtvarným umením, ktorého cena vyráža dych a
dráždi akýkoľvek priemerne inteligentný mozog. Thompson
čitateľovi v knihe približuje svet žijúci sám pre seba – svet
najbohatších z bohatých – pre bežného smrteľníka svet plný
absurdít. Prečo zberateľ kúpi dielo za niekoľko miliónov
dolárov, ale ten istý obraz by za sto dolárov nekúpil? Prečo je
problematické potvrdiť pravosť diel Andyho Warhola? Prečo
zberatelia umenia vystavujú vo svojej spálni lacnejšie obrazy? Tak
znie hŕstka z mnohých otázok, na ktoré Thompson vo svojej knihe
odpovedá.
Pri čítaní som
ocenila najmä občasné náhľady do psychologických fenoménov.
Okrem toho sa autorovi podarilo okoreniť fakty zaujímavými
pikoškami a vtipmi, a to všetko pomocou prístupného jazyka:
Vdova po francouzském malíři a sochaři Henrim Légerovi údajně automaticky odmítala přiznat pravost všem dílům – a že jich bylo hodně – která její manžel namaloval pro některou ze svých společnic.
Lidé se nepřišli podívat na Monu Lisu, přišli proto, aby mohli říct, že ji viděli.
Na druhej strane som
pri čítaní záverečnej polovice knihy začala zívať. Kým v
počiatočnej fáze sa autor zaoberá najmä samotnými výtvarnými
dielami a príbehmi umelcov, v druhej polovici sa venuje fungovaniu
umeleckých inštitúcií – aukčných domov či galérií. Prvá
časť má potenciál zaujať každého, druhá pasuje do rúk ľuďom,
ktorých baví obchod a ekonomické fenomény.
Populárne-náučné
knihy zväčša nevzbudzujú emócie. Dielo Dona Thompsona je
výnimkou. Od prvých riadkov až po koniec čitateľa zaplavuje
pocit absurdity, nechute a fascinácie zároveň, prevtelených do
otázky: Ako je tento svet hodnotnej ilúzie vôbec možný?
Ak sa zaujímate o svet boháčov alebo moderné umenie, ak ste obchodníkom alebo uvažujete o investícii do umenia, rozhodne si knihu prečítajte. Ak o investovaní do umenia nepremýšľate, možno o ňom hútať začnete. Ale pozor! „Žádné umělecké dílo pořízené za více než 30 milionů dolarů se nikdy neprodalo se ziskem.“
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára